Conferință de presă ITM 15.04.2015

0

In perioada 01.03.2015 – 31.03.2015, activitatea Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt a avut ca obiectiv principal realizarea actiunilor din „Programul de actiuni al Inspectiei Muncii pe anul 2015”, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999 republicata, a Legii nr.319/2006 modificata si completata si a Legii nr.53/2003, republicata.

In aceasta perioada, 20 de inspectori de munca din cadrul Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt, au efectuat 242 de controale, ocazie cu care s-au constatat 367 de deficiente in domeniul relatiilor de munca si al securitatii si sanatatii in munca si s-au dispus tot atatea masuri pentru remedierea deficientelor constatate. Urmare a controalelor efectuate, s-au aplicat 145 de sanctiuni contraventionale insumand 152.500 lei .

A. ACTIVITATEA DESFASURATA IN LUNA MARTIE:

A1. ACTIVITATEA IN DOMENIUL SANATATII SI SECURITATII IN MUNCA

In luna martie au fost realizate 118 vizite de control si evaluare la unitati economice.Totodata, cu ocazia controalelor s-au aplicat un numar de 127 sanctiuni contraventionale. Valoarea totala a amenzilor aplicate a fost de 32.500 lei.

Analiza situatiei accidentelor de munca.

In luna martie, la Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt au fost inregistrate 2 accidente de munca soldate cu incapacitate temporara de munca.

A2. ACTIVITATEA IN DOMENIUL RELATIILOR DE MUNCA

Control relatii de munca

In luna martie au fost controlati 124 agenti economici. Cu prilejul controalelor au fost aplicate un numar de 18 sanctiuni contraventionale din care 9 amenzi contraventionale, insumand 120.000 lei, respectiv 9 avertismente contraventionale, pentru incalcari ale Legii nr. 53/2003 republicata si H.G. nr.500/2011. De asemenea, au fost depistati 5 angajatori la care lucrau 12 persoane fara forme legale de angajare. Cuantumul amenzilor aplicate pentru munca fara forme legale de angajare a fost de 120.000 lei.

Au fost depistate deasemeni 47 de persoane pentru care angajatorii, au inregistrat contractele individuale de munca in registrul general de evidenta al salariatilor in format electronic, cu incalcarea termenului prevazut de HG nr.500/2011 (art.4,alin.1,lit.a – cel mai târziu în ziua lucrătoare anterioară începerii activităţii de către salariatul în cauză) fiind dispuse 44 de masuri pentru remedierea neconformitatilor si totodata au fost aplicate 4 sanctiuni contraventionale, respectiv 4 avertismente.

B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC IN LUNA MARTIE.

I. Sedinta de lucru I.T.M. Neamt – Consiliul Consultativ Tripartit

In data de 19.03.2015, ora 1400, la sediul Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt, s-a intrunit Consiliul Consultativ Tripartit la nivelul Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt. La sedinta au participat membrii desemnati ai organizatiilor sindicale si patronale cat si reprezentantii Inspectoratului Teritorial de Munca Neamt. Participantii au fost informati cu privire la aparitia unor acte normative care prezinta interes si anume:

  • ORDIN nr. 123/27.02.2015, privind modificarea si completarea Clasificarii Ocupatiilor din Romania, aprobata prin Ordinul ministrului muncii familiei si protectiei sociale si al presedintelui Institutului national de Statistica nr. 1832/856/2011, publicat in MOF nr.161/09.03.2015;

  • O.U.G. nr. 2/11.03.2015 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si alte masuri, publicat in MOF nr.176/13.03.2015.

II. Acţiunea nr. 5 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campanie naţională de supravegherea pieţei produselor industriale în domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii conform programului sectorial pentru anul 2015, coordonat de către Comisia Europeană.

În luna martie 2015, au fost verificate 4 societăţi. Au fost verificate 29 de produse. Nu s-au constatat neconformităţi. Nu au fost aplicate sancţiuni contravenţionale.

III. Actiunea nr. 17 din Programul Cadru al Inspectiei Muncii – „Acţiune de monitorizare privind riscurile existente la locurile de munca din intreprinderi mici”.

In zilele de 04 si 05 martie 2015 la sediul ITM Neamt au avut loc 2 intalniri de lucru cu angajatorii in cadrul „Acţiunii de monitorizare privind riscurile existente la locurile de munca din intreprinderi mici” .

La aceste intalniri au participat un numar total de 68 persoane: angajatori, lucratori desemnati pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie, lucratori si reprezentanti ai lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

De asemenea, in cadrul acestor sedinte inspectorii de munca au transmis chestionarul privind respectarea cerintelor minime generale de securitate si sanatate in munca la agentii economici prezenti, restul chestionarelor fiind transmise in format electronic sau pe suport de hartie. Conform metodologiei, chestionarele se vor transmite la minim 10 intreprinderi/inspector de munca cu precizarea termenului de raspuns, respectiv 10 zile lucratoare de la trimiterea chestionarului.

Angajatorii au fost informati de modul in care se completeaza chestionarele privind respectarea cerintelor minime generale de securitate si sanatate in munca si despre aspecte legate actiunea de monitorizare din cursul anului 2015.

Cu aceasta ocazie s-au discutat si aspecte din cadrul „Actiunii privind imbunatatirea starii de securitate in munca a lucratorilor din intreprinderi prin activitati de informare a legislatiei SSM”, fiind prezentate urmatoarele:

-obiective privind imbunatatirea starii de securitate si sanatate in munca in intreprinderile mijlocii si mari prin scaderea numarului de neconformitati prezente in mediul de munca.

-activitati de informare, constien-tizare, monitorizare si control privind respectarea prevederilor legale referitoare la legislatia de securitate si sanatate in munca.

De asemenea, in cadrul sedintelor de lucru au fost prezentate aspecte legislative referitoare la relaţiile de muncă, modul de aplicare a Legii 53/2003 cu modificările şi completările ulterioare, a H.G. 500/2011 cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la modul de completare şi de transmitere a datelor în Registrul general de evidenta a salariaţilor.

IV. Actiunea nr. 3 din Programul Cadru al Inspectiei Muncii – „Campanie nationala-Valente culturale ale securitatii si sanatatii in munca pentru formarea unei culturi de prevenire in randul tinerilor din licee si scoli profesionale”, ce se va desfasura in perioada februarie – mai 2015.

Obiectivele principale ale acestei campanii sunt:

-cresterea calitatii vietii prin educarea viitorilor tineri lucratori inca de pe bancile scolii cu privire la importanta unui mediu de munca sanatos si sigur;

-cresterea unei culturi de prevenire a riscurilor profesionale in vederea intrarii pe piata muncii.

Grupul tinta este format din elevii de liceu si cadrele didactice din :filiera tehnologica cu profilurile tehnic, servicii, resurse naturale si protectia mediului, precum si din filiera teoretica cu profilul real.

In cadrul actiunilor de desfasurare a campaniei, inspectorii de munca din cadrul ITM Neamt au selectat si contactat reprezentantii scolilor si a claselor care participa la acesta actiune. Astfel, au fost selectate 6 cadre didactice si 14 clase din cadrul celor 3 scoli implicate in cadrul proiectului. Scolile implicate in cadrul proiectului sunt: Liceul Tehnologic Roznov, Liceul Tehnologic “Dimitrie Leonida” P. Neamt si Liceul “Carol I” Bicaz.

In data de 09.04.2015 s-a desfasurat etapa judeteana a Concursului National – ,,STIU SI APLIC – Securitatea si Sanatatea in Munca se deprinde de pe bancile scolii”.

Concursul s-a desfasurat pe doua sectiuni, respectiv teoretic si tehnologic, căştigătorii locurilor I, II și III de la ambele secţiuni vor fi premiati in data de 28.04.2015 cu ocazia comemorarii victimelor accidentelor de munca, la sediul ITM Neamt.

Deasemenea, căştigătorii locurilor I, II și III de la ambele secţiuni vor participa la etapa naţională, care se va organiza la Iaşi în perioada 15 – 17 mai 2015.

V. Actiunea nr. 15 din Programul Cadru al Inspectiei Muncii – „Acţiune de control privind respectarea prevederilor de sanatate si securitate in munca in domeniul silviculturii si exploatarilor forestiere pentru trimestrul I si trimestrul IV 2015”.

Actiunea de control s-a desfasurat in perioada 09.03-13.03.2015 cu participarea inspectorilor de munca din 4 judete limitrofe, Harghita, Bacau, Iasi, Suceava cat si un inspector din cadrul Inspectiei Muncii.

Au fost verificati in teren, un numar de 14 agenti economici sau puncte de lucru ale acestora. Au fost constatate 21 deficiente in domeniul securitatii si sanatatii in munca si au fost dispuse 21 masuri. Au fost sanctionati 13 angajatori si s-au aplicat 21 sanctiuni contraventionale din care 5 amenzi in cuantum de 17.000 lei.

Rezultatele actiunii de control, au fost dezbatute in cadrul unei sedinte de lucru in data de 13 martie 2015 la Directia Silvica Neamt.

La aceasta intalnire au participat inspectorul sef, inspectorul sef adj SSM si inspectori de munca pe domeniul securitatii si sanatatii in munca precum si un inspector din cadrul Inspectiei Muncii.

Au fost prezentate obiectivele actiunii care au vizat cresterea gradului de constientizare al angajatorilor si al angajatilor in ceea ce priveste necesitatea respectarii prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca si un mod de abordare european , bazat pe principiile preventiei.

De asemenea au fost dezbatute aspecte legate de principalele deficiente constatate pe linia securitatii si sanatatii in munca, in urma actiunilor in teren cum ar fi: lipsa semnalizarii de securitate si sanatate in munca in parchetul de exploatare forestiera si in platforma primara, stivuire necorespunzatoare a bustenilor in platforma primara si ca lucratorilor nu li se acorda echipament individual de protectie in functie de riscurile identificate la locurile de munca.

La aceasta intalnire de lucru au fost prezenti 76 participanti, cum ar fi: sefi de ocoale silvice, lucratori desemnati pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie, lucratori si reprezentanti ai lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca din domeniul silviculturii.

VI. Actiune de control la transportatorii rutieri.

Urmare a Ordinului Prefectului s-a dispus in perioada 04-27.03.2015, efectuarea de controale in trafic in domeniul activitatilor de transport public judetean de persoane.

Cu aceasta ocazie au fost implicate mai multe institutii cu rol de control in domeniul transportului rutier, in special in domeniul transportului public de persoane cum sunt: Autoritatea Rutiera Romana, Registrul Auto Roman, Prefectura Neamt, Inspectoratul Teritorial de Munca Neamt si Politia Rutiera.

In cadrul actiunii de control, inspectorii de munca din cadrul ITM Neamt, au verificat 3 agenti economici cu activitate principala CAEN 4931, proprietari ai celor 10 autovehicule rutiere de transport persoane, oprite in trafic de lucratorii din cadrul Inspectoratului de Politie al judetului Neamt-Serviciul Rutier. In domeniul relatiilor de munca au fost identificate 10 persoane care prestau activitate, ca si conducatori auto, pentru cei 3 agenti economici, pe cele 10 autovehicule rutiere oprite in trafic. Pentru neconformitatile constatate, in domeniul relatiilor de munca, au fost dispuse 3 masuri cu termene ferme de indeplinire si au fost aplicate 2 sanctiuni contraventionale.

Pentru primirea la munca a 2 persoane, fara a avea incheiate contracte individuale de munca in forma scrisa, 2 angajatori au fost sanctionati cu amenzi contraventionale, in cuantum de 20.000 lei, in conditiile art. 260 alin 1 lit e din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicata, modificata si completata.

Pentru neconformitatile constatate in domeniul securitatii si sanatatii in munca, respectiv: lipsa de la bordul autovehiculelor rutiere a echipamentului individual de protectie, a triunghiurilor refectorizante si lipsa sau iesirea din termenele de valabilitate a stingatoarelor si a trusei medicale, au fost dispuse 6 masuri si au fost aplicate 5 avertismente contraventionale.

VII. Intalnire cu angajatorii din domeniul asistentei medicale.

In vederea realizarii obiectivelor si indicatorilor individuali de performanta a inspectorilor de munca, in data de 03.03.2015 s-a oganizat la sediul ITM Neamt , o intalnire cu reprezentanti ai unor unitati sanitare din judetul Neamt.

In scopul atingerii obiectivului propus, s-au verificat bazele de date referitoare la autorizarea unitatilor necomerciante, utilizand liste de pe internet, s-au stabilit un numar de 24 cabinete medicale individuale neautorizate. S-au prezentat un numar de 21 de reprezentanti legali ai cabinetelor medicale individuale.

La sedinta a participat inspectorul sef al ITM Neamt, inspectorul sef adj SSM, inspectorul de munca responsabil cu verificarea domeniului de activitate asistenta medicala, inspectorul de munca responsabil cu eliberarea certificatelor constatatoare (autorizatia de functionare SSM) si un inspector de munca pentru asigurarea consultantei privind relatiile de munca relatii contractuale angajat-angajator.

S-au prezentat in detaliu documentele si formularele tipizate care trebuie completate si inregistrate la ITM Neamt, in vederea eliberarii certificatului constatator.

Au fost prezentate aspecte generale privind modul de organizare al desfasurarii activitatilor de prevenire si protectie in domeniul securitatii si sanatatii in munca si modul de aplicare al ultimilor modificari legislative in domeniul relatiilor de munca.

VIII. In luna martie 2015, inspectorii de munca, au participat la 24 sedinte ale comitetelor de securitate si sanatate in munca, organizate de 24 angajatori (cu peste 50 de lucratori), sedinte in cadrul carora – dialogul real intre partenerii sociali: patronat, sindicat/reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice si reprezentantii institutiilor statului – a avut ca obiect imbunatatirea securitatii si sanatatii in munca la nivelul unitatii, respectiv propuneri privind politica de securitate şi sănătate în muncă şi planul de prevenire şi protecţie, conform regulamentului intern sau regulamentului de organizare şi funcţionare.

VI. In luna martie 2015, ca o alternativa la activitatea de control, s-au organizat intalniri cu un numar de 97 angajatori, ocazie cu care s-a evidentiat din nou principalul obiectiv in domeniul relatiilor de munca, respectiv: identificarea si combaterea cazurilor de munca nedeclarata, cat si riscurile ce le implica folosirea fortei de munca fara forme legale. Au fost dezbatute rezultatele activitatilor Inspectoratului Teritorial de Munca pana la aceasta data si s-a luat act de faptul ca inca mai sunt angajatori care nu inteleg sa respecte dispozitiile legale in domeniul legislatiei muncii, folosind in continuare persoane fara forme legale de angajare.

Ioan Popescu

Inspector şef

Inspectoratul Teritorial de Munca Neamţ

Nicolae Harlea

Consilier juridic – purtator de cuvant

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate