Pelerinaj pe Inelul de Aur al Basarabiei

Tineri din Târgu Neamț au avut ocazia să viziteze timp de câteva zile Republica Moldova, după ce copii olimpici de pe celălalt mal al Prutului au venit la Târgu Neamț. Această punte de legătură între orașul de sub Cetatea Neamț și moldoveni a fost realizată cu ajutorul proiectului Casa Prieteniei, proiect implementat de Fundația Filantropică și Culturală „Sfânta Teodora de la Sihla” alături de alte instituții colaboratoare.

Cum a fost experiența pășirii pe meleagurile Republicii Moldova, cum reușesc cei implicati în proiect să învingă trecutul și să păstreze vie cultura românească și credința creștin ortodoxă, aflați citind gândurile Olguței Caia, inițiatoarea acestui proiect:

„În dimineața însorită de 11 Iulie, plecat-am spre zările albastre străbune. Eram, noi, ca număr vreo treizeci de copii din Corul Angeli de la Biserica Sf. Haralambie din Târgu Neamț și vreo douăzeci de copii din Ceata Olimpicilor la Izvoarele Înțelepciunii, din Basarabia, care tocmai vizitaseră, împreună cu noi, Inelul de Aur al Neamțului, al Sucevei și al Iașilor- din Patria Mamă.

Trecem Prutul învolburat de lacrima despărțirii și încercăm să-l limpezim… Pe Inelul de Aur apare la orizont, maiestuoasă, Mănăstirea Hîncu, zidită prin secolul XVII, la mijloc de codru des, la izvoarele Cogalnicului. Tâmpla mănăstirii era trează, dar nu demult fusese aplecată timp de patru decenii și jumătate, când glasul clopotelor a amuțit și sătenii se rugau în casele lor, în care au fost nevoiți să-și facă altare, dar cu perdea, căci de- ar fi fost descoperiți, în Siberia plecau cu primul tren, care nu se mai întorcea vreodată…Ne rugăm noi împreună, facem fotografii spre aducere-aminte și plecăm spre Chișinău.

13838134_899677740154907_1191429850_o

Admirăm și drumul străjuit de o parte și alta de copaci, unii seculari și zărim Mănăstirea Albastră proiectată pe cerul albastru… Această minune se mai numește și Mănăstirea Ciuflea, ctitorită de frații cu același nume, prin secolul XIX, cu hramul Sf. M. Mc. Teodor Tiron. Este perla tuturor mănăstirilor… Are nouă cupole aurite și tâmpla se scaldă în aur… Decenii la rând nu s-au săvârșit sfinte slujbe, dar sfințenia de acum pare că recuperează ce se mai poate. Cititorule, vrei să ni te alături?

Biblioteca pentru Copii Ion Creangă era cu porțile larg deschise și copiii noștri s-au pierdut printre cărți, din cele mai minunate… Directorul General Claudia Balaban și Directorul Adjunct Eugenia Bejan ne-au ajutat să facem o incursiune în lumea cărților, prin metode ultramoderne.

A doua zi a fost  Sărbătoarea Sfinților Apostoli Petru și Pavel. Pelerinajul nostru era scris de Claudia Balaban- apostol al Reîntregirii, care ne-a invitat să participăm la Sfânta Liturghie de la Catedrala Sf. Teodora de la Sihla, la Părintele Protoiereu Ioan Ciuntu. Aici, un cor îngeresc, format din cântăreți de operă, ridica rugăciunea spre ceruri. Îndată le-a predat copiilor din corul Angeli continuarea răspunsurilor la Sf. Liturghie. După slujbă,  copiii din cor, dirijați de Ana Dragu, ridicați pe solee, au intonat Imnul Orașului TârguNeamț, scris de Grigore Vieru: „Tîrgu Neamț, Floare norocoasă, Tîrgu Neamț, Țărișoara mea de-acasă…”; Cântecul Unirii de Aurelian Silvestru… Hai să ne ridicăm și să-nfăptuim Unirea, cântecul „La masă cu nemurele”, interpretat de Emilia Petronela Frumușanu; „Salcie pletoasă” cântat de Gabriela Ujică, „Iartă-mă”, cântat de Ana Dragu. Enoriașii, printre care și Nicolae Dabija, se scăldau în aceeași baie a reîntregirii, mult visată și așteptată…

Părintele Ioan Ciuntu a ținut cuvânt de învățătură creștinească și românească. La fel și părintele Nicolae Iliescu, cel care a slujit cu frații preoți, la Catedrală. Nicolae Dabija a cuvântat ca un adevărat preot al slujirii noastre…13728475_899677696821578_251880062_o

S-au lansat și cărțile „Copilăria Sfintei Teodora de la Sihla” și „Copilăria Părintelui Ilie Cleopa”, scrise de Olguța Creangă Caia și ilustrate de Violeta Zabulică Diordiev.

Ne-am trezit la statuia lui Ștefan cel Mare și Sfânt, unde ne-am rugat și am fost „o singură simțire românească”. Pe aleea clasicilor, Eminescu și Creangă glăsuiau în dulcele grai românesc… Am stat la sfat și cu Grigore Vieru, care ne șoptea:„Venim de acasă, acasă!…

În Parcul Central ne-am oprit la Clopotnița, unde clopotele cu dangăt prelung ne aminteau de anul 1962 când au fost aruncate în văzduh cu tot cu clopotniță. În 1998, bucățile rămase, cu aur și argint atât cât trebuie, au fost iarăși urcate la locul lor, în clopotnița refăcută pentru a vesti slujbele divine, săvârșite la Catedrala „Nașterea Domnului”, cea cu trei altare.

Iată că a sosit și a treia zi, când am urcat spre Orheiul cel încărcat de istorie vie…Mănăstirea Curchi, zidită în secolul XVIII, în stil neobizantin, se oglindea în apa cristalină a lacului din față, parcă pregătindu-se să ne primească… Sălciile de pe mal, încă plângeau împietarea celor sfinte, când călugării au fost izgoniți, biblioteca arsă cu cele patru mii de cărți… Decenii de tristețe, azi s-au transformat în bucurii cerești prin sfintele slujbe ce se înalță aici. Ecoul lor străbate cerurile… Este înscrisă în lista de arhitectură UNESCO.

Întorsu-ne-am la Chișinău și am purces la drum spre Mănăstirea Căpriana, cea voievodală. În 1429, Alexandru cel Bun îi dă statut de mănăstire. Printre ctitori și restauratori se numără și: Ștefan cel Mare și Sfânt, Petru Rareș, Alexandru Lăpușneanu- născut chiar la Lăpușna, Vasile Lupu și alții de o ființă cu aceștia…

Mănăstirea Căpriana este aruncată din cer cu tot cu codrii seculari sau chiar milenari ai Lăpușnei și îți împrumută din aura sfințeniei cu care este înzestrată de Dumnezeu.

Parcă născuți a doua oară, cu sufletul și mintea primenite, am trecut Prutul încoace, cu gândul să revenim în Grădina Raiului…
Cititorule, ne însoțești???”

Trăit-am și văzut-am minunile eu, Olguța Creangă Caia, alături de Claudia Balaban, de copiii olimpici de la Izvoarele Ințelepciunii și cei din Corul Angeli de la Biserica Sf. Haralambie din Tg. Neamț

11- 13 Iulie 2016

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult