Arta de a fi gazdă, un simpozion cu gust la Colegiul Tehnic „Ion Creangă” Târgu-Neamț

0

Joi, 5 mai, la Colegiul Tehnic „Ion Creangă” Târgu-Neamț (CTIC) a avut loc simpozionul județean „Arta de a fi gazdă”.

Aflată la a XII-a ediție, manifestarea are drept scop educarea și responsabilizarea elevilor față de obiectivele turistice, cultura și tradiția românească. La activități, au participat circa 200 de elevi pasionaţi de turism, gastronomie şi de valorile româneşti.

Prof. Gheorghe Apetrei- directorul instituției de învățământ a fost cel care a deschis evenimentul, împreună cu primarul orașului Târgu-Neamț, Daniel Harpa.

Sunt onorat să fiu astăzi alături de dumneavoastră. Vă felicit pentru ceea ce faceți, sunteți un exemplu pentru noi și cu siguranță vom colabora la fel de bine și anul acesta, în iulie, când vom organiza Zilele Cetății și Ceaunul fermecat.

Administrația locală pe care o conduc a fost și va fi întotdeauna alături de învățământul târgnemțean. Felicitări echipei din spatele acestui simpozion județean și mulțumiri pentru invitație!”, a spus primarul orașului Târgu-Neamț, Daniel Harpa.

Cu dorința de a promova spiritul de gazdă ideală în rândul elevilor, profesorii implicați în desfășurarea simpozionului au gândit activități diverse și schimburi de bune practici în domenii precum educația alimentară și turistică.

Pe parcursul zilei, sub coordonarea profesorilor, 70 de elevi de la specializările/domeniul Turism și alimentație publică, Industrie alimentară și Agricultură-Agroturism au preparat bucate tradiționale la ceaun, în cadrul secțiunii Junior chef în arta culinară.

După degustarea minunățiilor pregătite de liceeni, juriul (format din directorul Gheorghe Apetrei, chef Stelios, antreprenorul Theodor Laiu, Viorela Chiper- managerul destinației Ținutul Zimbrului și președinte al Asociației Puzzle OptimEast, Petronela Rafailă de la Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Târgu-Neamț și Andreea Trăsnea din Ținutul Zimbrului) a decis ca locul I să revină echipei formată din elevi din clasele a XII-a E și a XII-a D de la CTIC (prof. coord. Cristina Toboșaru și Mihaela Olariu), pentru preparatul Fasole cu afumătură.

La jurizare, s-au luat în calcul criterii precum modul de prezentare, gustul preparatului și rețeta după care s-a realizat, musai specifică zonei.

Pe locul II s-au clasat sărmăluțele cu mămăliguță preparate de Acatrinei Ștefan, Asiminei Iulian, Bărbieru Ioana, Ciobănașu Gabriela, Nechita Maria, Tolontan Andreea- elevi ai CTIC, coordonați de maistru Geta Aciocîrlănoaei și prof. Silvia Apetrei.

Tot premiul al II-lea a obținut și tocănița de pui cu ceapă și ardei kapia. Cei care au realizat acest preparat delicios la ceaun sunt elevii Patrolea Narcisa, Vițega Bianca, Codiță Bogdan, Moghir Emanuel, Hizanu Ionuț, Linu Ioan de la CTIC, sub coordonarea prof. Cristina Toboșaru.

Borșul de găină a revendicat locul al III-a, preparatul fiind gătit de echipa formată din Capră Lavinia, Căpitanu Geanina, Găină Narcisa, Vasiloi Gabriela, Țuțuianu Mădălina, Toma Vasilica și Huian Andreea (profesori coordonatori: Irinuca Roșu și Geta Aciocîrlănoaei).

Nici celelalte ceaune nu au fost mai prejos. Elevii au obținut mențiune pentru realizarea unor delicii culinare precum hribi cu pui și smântână, tochitură moldovenească, ciorbă de perișoare, gulaș a la CTIC, mâncărică vânătorească, varză cu costiță afumată ș.a.

În timp ce afară, în curtea colegiului, ceaunele bolboroseau, înăuntru s-au desfășurat alte două secțiuni ale simpozionului Arta de a fi gazdă, tot sub formă de concurs, și anume Valorificarea autenticității românești în cadrul programelor turistice și Promovarea unei oferte turistice în limba engleză.

Grupele de elevi și-au prezentat proiectele (descrierea zonei, prezentare power-point/video și materiale de promovare), iar juriul a decis clasamentul în funcție de criterii precum respectarea temei, originalitate și creativitate, efecte speciale, mod de prezentare etc.

Secțiunea Valorificarea autenticităţii românești în cadrul programelor turistice:

Premiul I:

  • Lăcătușu Sofia, Filip Cătălina, Surugiu Maria de la CTIC, pentru Trei zile de poveste în Bucovina (prof. coord. Eugenia Niculescu)
  • Ujică Delia, Bostan Iustina, Tolontan Beniamin de la CTIC, pentru Trei zile de poveste în Chișinău-Basarabia (prof. coord. Ana Maria Ticu)
  • Bogdan Ștefania, Nițu Teodora, Roșu Ionela, Ursache Dumitrița- Liceul Teologic „Cuvioasa Parascheva” Agapia, pentru Trei zile de poveste în Sihăstriile Nemțene (prof. coord. Monica Asofiei și Șerban Dragoș)

Premiul II:

  • Acatrinei Costina, Zaharia Roxana, Bejan Eduard de la CTIC, pentru Trei zile de poveste în Ținutul Zimbrului (prof. coord. Eugenia Niculescu)
  • Susanu Diana Elena de la CTIC, pentru Trei zile de poveste în Bucovina- Pensiunea agroturistică „Țara fagilor” (prof. coord. Brândușa Iftime)

Premiul III:

  • Apreutesei Daria, Savin Diana, Nechifor Iuliana de la CTIC, pentru Trei zile de poveste în Delta Dunării (prof. coord. Eugenia Niculescu)
  • Bubău Catarina, Prună Andreea, Lăcătușu Ana Maria de la CTIC, pentru Trei zile de poveste pe urmele sfincșilor din Carpați (prof. coord. Diana Spiridon)

Premiul III: Chilu Marius, Chioncu Andreea, Muraru Eliza, Bîrliba Diana de la CTIC, pentru Transfăgărășan – vacanță de vis (prof. coord Mihaela Olariu)

Mențiune: Lupu Adina de la CTIC, pentru Trei zile de poveste în Bucovina (prof. coord. Eugenia Niculescu și Mihaela Olariu).

Secțiunea Promovarea unei oferte turistice în limba engleză:

  • Premiul I: Catană Ioana-Sabina și Moldoveanu Teodora de la CTIC, pentru Delta Dunării (prof. coord. Lavinia Sandu)
  • Premiul II: Pavel Mihnea Ștefan și Niculescu-Oglinzanu Damian de la CTIC, pentru Atracții din zona Neamț (prof.coord. Ana Alis Boghean).
  • Premiul III: echipa formată din Luca Laura, Bran Emilia și Cărămidă Ermil de la CTIC, pentru Roma-Italia (prof. coord. Lavinia Sandu)

„Arta de a fi gazdă” a cuprins și o secțiune pentru profesori, numită Inovare- dezvoltare în turism și servicii. Cadrele didactice au dat exemple de bună practică la activitățile la clasă sau cele extrașcolare, resurse educaționale deschise, proiecte și programe educative etc.

Profesorii de la catedra de Alimentație publică și Turism ai CTIC au dat dovadă și anul acesta de implicare, dăruire și dorința de a angrena elevii în activități ce le vor fi de folos pe viitor.

Sperăm și pe viitor să avem o colaborare frumoasă cu cei care doresc să promoveze tradițiile și obiceiurile românești„, a transmis, în numele organizatorilor, prof. Eugenia Niculescu.

Din echipa de implementare a simpozionului județean „Arta de a fi gazdă”, ediția a XII-a, au făcut parte directorul CTIC- prof. Gheorghe Apetrei, directorii adjuncți (prof. Daniela Pavel, prof. Mihaela Axinte, prof. Mihaela Solomia), prof. Eugenia Niculescu și prof. Mihaela Olariu.

Echipa de organizare a fost formată din prof. Cristina Toboșaru, prof. Geta Aciocârlănoae, prof. Mihaela Stoica, prof. Ana- Alis Boghean, laborant Liliana Cojocariu, laborant Gabriela Catană, secretar Vasilica Ion și informatician Andrei Gușavan.

Manifestarea a fost organizată de CTIC Târgu-Neamț în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Neamț, Primăria orașului Târgu-Neamț, Asociația „Ținutul Zimbrului”, Asociația „Valea Ozanei” și Asociația de resurse educaționale Edumond Târgu-Neamț.

Andreea Trăsnea


ARTA DE A FI GAZDĂ – POVESTEA DIN SPATELE POVEȘTII

prof. Andreea Andrușcă

Într-un ținut renumit pentru ospitalitatea și calitatea oamenilor săi, Simpozionul Arta de a fi gazdă a apărut natural, ca dorință a unor oameni de poveste de a celebra esența spiritului nemțean. Această manifestare a avut, inițial, forma unui curriculum în dezvoltare locală, propus de Catedra de Turism și alimentație publică a Colegiului Tehnic „Ion Creangă”, în parteneriat cu operatorii economici de profil. Scopul declarat al acestui CDL a fost responsabilizarea elevilor față de obiectivele turistice, cultura și tradiția locale, precum și implicarea acestora în promovarea spiritului românesc, valorificând eficient patrimoniul turistic. Prin intermediul activităților propuse în acest cadru educațional formal, s-a dorit oferirea unui răspuns cerințelor comunității locale de a atrage, instrui, califica și plasa în muncă personal ce posedă cunoștințe de specialitate în domeniul turismului.

Zona în care trăim și învățăm este parte integrantă a Ținutului Zimbrului, acesta reprezentând un nod turistic și cultural de maximă importanță atât la nivel național, cât și internațional. Aceasta a fost premisa de la care organizatorii simpozionului au plecat în construirea unui eveniment educațional care pune în centru imaginea elevului prin raportarea la conceptele de educație, implicare socială și creativitate.

Prin secțiunile pe care evenimentul le propune, se are în vedere abordarea tuturor acelor elemente constitutive ale identității noastre locale: gastronomia (prin secțiunea Junior chef în arta culinară), tradiția locală (prin secțiunea Valorificarea autenticității românești în cadrul programelor turistice) și promovarea inter- și transdisciplinarității (prin secțiunea Promovarea unei oferte turistice în limba engleză). Mai mult decât atât, se dorește punerea în prim-plan a ecoturismului, prin respectarea specificului cultural al fiecărei regiuni asupra căreia elevii își opresc atenția.

De aceea, o atenție deosebită este acordată naturii, prin resursele pe care aceasta ni le pune la dispoziție, dar și localnicilor, căci resursa umană locală este principalul factor purtător de sens, de valoare și de poveste. Prin urmare, simpozionul nostru urmărește procesul de identificare a valorilor naturale și culturale, concomitent cu o exploatare conștientă, asumată și etică a acestora. Elevii învață principiile de bază ale unui comportament responsabil în raport cu toți factorii implicați: resurse materiale, comunitate locală, valori turistice.

Arta de a fi gazdă transcende limitele unui eveniment care se concentrează strict asupra produselor gastronomice.

Prin celelalte două secțiuni ale acestui program, se poate ajunge până la realizarea unei punți între tradițional și modern, prin conștientizarea, spre exemplu, a rolului central al portului tradițional – un „reminder” al rădăcinilor noastre culturale. Elevii noștri pot astfel aduce un omagiu bunicilor care trudeau seara, la lumina opaițului, migălind, cu ața și cu acul, ii în care reușeau să închidă, ca într-o scoică, perla tradiției. De asemenea, au posibilitatea de a recunoaște importanța meșteșugurilor care oferă poporului român veridicitate și originalitate într-o mare a artificialului. A cunoaște nu numai portul tradițional, ci și toate celelalte elemente ce ne definesc pe noi, ca o foarte bine închegată comunitate culturală, este un act de curaj venit din partea celor tineri, în formare, o dovadă a încrederii în sine și forțele proprii.

Activitatea de promovare în limba engleză a unui produs turistic este, mai mult decât o încercare de a transcende granițele culturale pe cale lingvistică, o materializare a dorinței de a explica și celor care poate nu simt românește pe deplin ce este DORUL… Românii, mai ales cei care își duc traiul în afara granițelor țării în care s-au născut, prețuiesc tot ceea ce înseamnă tradiție locală pentru că este DOR, un cuvânt intraductibil, de altfel, în forma lui de substantiv.

Cultura locală, cu tot ceea ce implică aceasta, este o stare de spirit, de apartenență, este imaginea părinților și a bunicilor, a lumânărilor care ard, sfios, pe mormântul strămoșilor, în noaptea de Înviere. Este o promisiune a reîntoarcerii acasă… Acest concept îl avansează și Arta de a fi gazdă: întoarcerea la rădăcinile sănătoase ale adevăratelor valori.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate