Polițiștii vă supun atenției cele mai întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online:
Polițiștii vă supun atenției cele mai întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online:
Frauda ”Mesaj de la șef” – CEO fraud: Vizând angajații autorizați să efectueze plați, autorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul din managerii de top din companie și îi determină să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer din contul firmei.
Fraude cu facturi – Invoice fraud: O firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul unui furnizor de bunuri/servicii legitim. Angajații cu atribuții de efectuare de plăți sunt determinați să plătească, pe viitor, facturi false în conturile autorilor.
Phishing/Smishing/Vishing: autorii te apelează telefonic, îți trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail, prin care te induc în eroare, pentru a-ți divulga date personale, financiare ori de securitate.
Website-uri bancare contrafăcute – Spoofed bank website fraud: Autorii folosesc mesaje de tip ”phishing” cu link-uri către site-uri bancare false. Odată ce ai accesat link-ul, prin metode diverse, și se colectează ilegal datele personale și/sau bancare. Site-ul contrafăcut va arăta precum cel legitim pe care îl imită, cu foarte mici diferențe, deseori greu sesizabile.
Iubire prefacută – Romance scam: Autorii pretind că sunt îndragostiți și își doresc o relație cu potențiala victimă. Deși debutează pe site-uri de întâlniri, sunt folosite conturi false de e-mail sau pe rețele sociale pentru menținerea contactului, câștigarea și exploatarea încrederii.
Furtul de date personale – Personal data theft: Autorii îți colectează nelegitim datele personale de pe rețele de socializare. Datele tale pot fi vândute altor infractori sau folosite pentru a-ți accesa conturile bancare, contracta împrumuturi ori derula afaceri ilegale în numele tau.
Fraude cu investiții și cumpărături online – Investment and online shopping scams: Autorii îți oferă oportunitați ”speciale” de investiții cu profituri rapide… sau îți prezintă ”oferte-bombă” de ”chilipiruri” în mediul online.
Recomandăm persoanelor care au postat anunțuri de vânzare pe site-uri să nu comunice datele de pe card, acestea fiind confidențiale și folosite exclusiv pentru achiziții și nu pentru încasări. Utilizatorii sunt sfătuiți să verifice toate detaliile înainte de a efectua o tranzacție.
Pentru a se proteja împotriva fraudelor, este necesar ca utilizatorii de carduri să respecte următoarele recomandări:
• să nu comunice nimănui PIN-ul, datele înscrise pe card inclusiv codul CVV2/CVC2, date personale de identificare, orice alte informații de securitate aflate pe carduri sau parolele de securitate utilizate în tranzacționare; Angajații băncilor nu vor solicita niciodată divulgarea acestor informații indiferent prin ce mijloace se primește solicitarea – e-mail, SMS, apeluri telefonice sau la servicii financiare furnizate de bancă la distanță.
• să nu furnizeze niciodată datele de acces la Internet/Mobile Banking;
• datele înscrise pe card trebuie cunoscute exclusiv de titular și trebuie completate doar când acesta efectuează cumpărături online pe site-uri securizate;
• să nu deschidă atașamentele din e-mail-urile primite de la persoane necunoscute;
• să nu intre pe link-uri primite prin e-mail-uri necunoscute sau nesolicitate;
• să nu instaleze aplicații din surse necunoscute și programe necertificate descărcate de pe website-uri dubioase;
• să aibă instalat un program antivirus bun și actualizat și să actualizeze permanent sistemul de operare;
De asemenea, să nu mai introducă alte coduri și să anunțe imediat banca emitentă în cazul în care observa în browser:
-imagini suspecte care nu corespund cu cele din paginile web ale băncii,
-apariția unor ferestre „pop-up” care solicită introducerea de date confidențiale,
-că nu se pot autentifica în pagina de Login de la prima încercare, întrucât s-ar putea să devină victima unui atac informatic.