Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de confidentialitate si protectia datelor. Click aici pentru detalii.
Search
vineri 19 aprilie 2019
  • :
  • :

Căile ferate forestiere din zona Neamțului (I)

Pentru că subiectul căilor ferate înguste (forestiere), numite și mocănițe, este departe de a fi cunoscut, aducem astăzi în atenția cititorului o istorie mai puțin cunoscuta a zonei Neamțului, cea a căilor ferate forestiere.cai ferate forestiere neamt

Căile ferate forestiere au fost un sistem de linii înguste distincte de CFR, însumând peste 5000 de km. Au existat peste 150 de linii de bază, cele mai multe având numeroase ramificații. Astăzi mai este funcțională doar linia forestieră în România, cea de la Vișeu de Sus.

În Moldova au funcționat 31 de căi ferate forestiere, cu o lungime de 1306 kilometri. Prima cale ferată forestieră din Moldova a fost CFF Bicaz, construită în 1885, pentru exploatarea lemnului de pe Valea Bicazului. Ultima cale ferată a fost cea de la Roznov, închisă și demontată in 1992. În  această zonă au funcționat căile ferate forestiere de la Pipirig și Crăcăoani.

În prima parte vom aduce în atenție istoria căii ferate forestiere Pipirig, urmând ca într-un număr următor să vorbim despre cea de la Crăcăoani.

Istoria căii ferate forestiere de la Pipirig a început în 1930 când Direcția Silvică Bacău a început studiile pentru construirea unei căi ferate de 48,6 km, care să lege zonele forestiere din Ocoalele Silvice Pipirig, Mănăstirea Neamț și Târgu Neamț, cu orașul Târgu Neamț.

16935898_1340092822706865_1832723280_oProiectul a fost executat de către inginerii Nicolae Versesc, Stelian Șerbănescu și Dumitru Ivanovici a cuprins liniile:

-Târgu Neamț-Dolia-27,6 km;

-Ramura Mănăstirea Neamț-14,1 km;

-Ramura Mănăstirea Secu-6,9 km;

 

Proiectul a fost aprobat sub rezerva construirii căii ferate  Pașcani-Târgu Neamț, pentru expedierea lemnului în țară, construcție care nu s-a mai realizat, proiectul fiind abandonat. După război, în anii 1952-1955, autoritățile folosind munca deținuților politici, a elevilor și militarilor, Societatea „Sovromlemn” a construit calea ferată Pipirig, în lungime de 44,8 km, cu un ecartament de 760 mm, destinată transportului masei lemnoase exploatate din Munții Neamțului la fabricile de cherestea de la Mănăstirea Neamț și Tărâțeni. Calea ferată forestieră Pipirig cuprindea următoarele linii:rsz_x

-Dolia-Boboiești-Pipirig Fabrica cherestea de la Mănăstirea Neamț (fostă Sawmill)-33,2 km;

-Ramura pe Valea Maghernița de la Mănăstirea Neamț-3 km;

-Ramura pe Valea Nemțișorului de la Mănăstirea Neamț-4,6 km;

-pe Valea Tărățeni-4 km;

Între anii 1966-1968, această cale ferată a fost treptat abandonată și închisă, iar ulterior în anii 1972-1973, a fost demontată și terasamentul transformat în șosea.

Din păcate, totul este astăzi istorie. Câteva grupuri de entuziaști se străduiesc de mai mult timp să repună unele linii în funcțiune, însă, să sperăm că totuși vor fi salvate măcar câteva dintre acestea.

(va urma)

prof. Emanuel Bălan

 

 

Sursa- Radu Belu, Istoria Ilustrată a căilor ferate forestiere din România, Pro Corona, Brașov, 2007.




5 comentarii la “Căile ferate forestiere din zona Neamțului (I)

  1. Pavel Gheorghe

    Multumim! Ar fi si mai interesant daca am afla si cum a fost adus materialul rulant in zona,ce tip era, unde se aflau mai exact capetele de linii,triajele,placile turnante(daca au existat) poduri,podete,sau daca mai pot fi vazute urme de infrastructura pe undeva.

    Raspunde
  2. emanuel balan

    Din pacate nu a mai ramas nimic. Prin anii 90 la Fabrica de la Manastirea Neamt mai exista locomotiva si o parte din linie. Locomotivele erau model Resita 1090/1953 . Au fost discutii pentru a se contrui o mocanita in scop turistic de la Tg Neamt pe malul Ozanei pana la M. Neamt. Se gasise si liniile, traversele, locomotiva si vagoanele, dar a ramas la stadiul de idee.

    Raspunde
  3. Vasilica A.

    ar fi ceva deosebit , cunosc locul si inca mai sunt ruinele ….si chiar podul daramat de la nemtisor in care se mai vad urmele de sina ,,, in mijlocul salbaticiei o zona superba siruita de cursul apei si multa vegetatie … ….si drumul ….pana la manastirea neamt prin care a trecut aceasta mocanita …punctul de plecare era undeva din zona han braniste …mai exact vis a vis ..acum find full de vegetatie …dar inca se opserva urmele ..

    Raspunde
  4. Vasile A.

    Pentru Pavel Gheorghe , urme de infrastructura si chiar traseul pe unde a fost aceasta Mocanita ,,,, exact de la intrarea in Nemtisor spre stanga …undeva pe mijlocul crestei din stanga ….poti merge inainte pana ajungi la un urias pod dar distrus….peste raul Nemtisor .ce tinea linia Mocanitei spre Manastirea Neamt !
    Stima!

    Raspunde
  5. Paul Snaider

    In legatura cu CFF Roznov fac o completare. Se chema CFF Roznov pentru ca aici era sediul fostului UFET dar, calea ferata era construita pe teritoriile mai multor comune : Tazlau, Borlesti , fosta Calui Iapa actualmente Piatra Soimului si Roznov . Nu cunosc lungimea dar retine-ti ca erau multe linii aditionele ( colectoare ) ce aduceau lemnul de pe paraie .

    Raspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *