TEATRUL TINERETULUI DIN PIATRA NEAMȚ, POVESTE FĂRĂ SFÂRȘIT? -episodul 1-

0

 

Motto: CÂND EXPERŢII NU-S ACASĂ, JOACĂ ŞMECHERII PE MASĂ(proverb adaptat)

La început a fost o idee măreață, care s-a transformat în proiect scris. Obiectul acestui proiect ambițios și faraonic este clarificat de interesantul ”Acord de parteneriat”, cu nr.10079/11.03.2010, dintre cele trei părți: „1. Municipiul Piatra Neamț prin primar al Municipiului Piatra Neamț, având calitatea de lider de proiect(partener 1); 2. Județul Neamț prin Consiliul Județean Neamț, având calitatea de partener 2; 3. Parohia Bisericii ”Sf. Ioan Domnesc” Piatra Neamț, având calitatea de partener 3”. ”Obiectul acestui parteneriat este de a stabili drepturile și obligațiile părților, contribuția fiecărei părți la cofinanțarea cheltuielilor totale precum și responsabilitățile ce le revin în implementarea activităților aferente proiectului”(citat din textul proiectului original și inițial!). Iată și titlul proiectului: ”RESTAURARE ȘI PUNERE ÎN VALOARE ZONA ISTORICĂ ȘI CULTURALĂ CURTEA DOMNEASCĂ DIN PIATRA NEAMȚ-PRIN REABILITAREA, DOTAREA ȘI PUNEREA ÎN VALOARE A SITURILOR ȘI CLĂDIRILOR DE PATRIMONIU: MUZEUL DE ETNOGRAFIE, MUZEUL DE ARTĂ, TEATRUL TINERETULUI, TURNUL CLOPOTNIȚĂ, RUINELE BECIULUI ȘI RUINELE ZIDULUI DE INCINTĂ ALE CURȚII DOMNEȘTI ȘI MUZEUL AFERENT”. „Pentru dezvoltarea durabilă şi promovarea turismului” în Municipiul Piatra Neamţ, oficialităţile au trecut la fapte, atacând frontal şi dinamic „domeniul de intervenţie”: „Restaurarea şi valorificarea durabilă a patrimoniului cultural, precum şi crearea/modernizarea infrastructurilor conexe”(vezi foto nr. 1 şi foto nr. 2). Un aspect inechitabil se evidenţiază, din document, prin lipsă: doart trei parteneri, reprezentantul Teatrului Tineretului fiind omis! Cu alte cuvinte, acestui beneficiar nu i s-a acordat nici o şansă pentru replica avizată asupra eventualelor erori comise de cei aflaţi la dispoziţia liderului de proiect(Primăria Piatra Neamţ). Chiar dacă i se va fi servit o „chiftea” în loc de tort, Teatrul Tineretului a devenit, în viziunea unora, doar un pretext, un mijloc surdo-mut pe spinarea căruia se putea face orice, inclusiv un campionat de poker, la pauza de şpriţ a lucrătorilor aduşi cu camionul de aiurea. Una din clauzele „acordului de parteneriat”, lăsată „la coada vacii”, nu a trecut cu vederea „drepturile partenerilor 2 şi 3”. La punctul 4 al articolului 6 se precizează: „Partenerii îşi vor exprima acordul scris, prealabil, în privinţa propunerilor pentru orice modificări ale proiectului(e. g. activităţi, parteneri etc.) înaintea solicitării aprobării de către Autoritatea de Management/Organismul Intermediar POR”. Ce putea să facă Teatrul Tineretului în această situaţei? Dacă nu eşti considerat partener, în acte, nu exişti decât în calitate de „vacă de muls”, de spectator. Cu toate acestea, acordul nu uită să amintească de „obligaţiile partenerilor 2 şi 3”: „Partenerii sunt obligaţi să furnizeze orice informaţii de natură tehnică sau financiară legate de proiect, solicitate de către Autoritatea de Management. Organismul intermediar, Autoritatea de Plată/Certificare, Autoritatea de Audit, Comisia Europeană sau orice alt organism abilitat să verifice sau să realizeze auditul asupra modului de implementare a proiectelor cofinanţate din instrumente structurale. Partenerii sunt obligaţi să furnizeze liderului de proiect orice informaţii sau documente privind implementarea proiectului, în scopul elaborării rapoartelor de progres. În cazul unui prejudiciu, partenerul din vina căruia a fost cauzat prejudiciul răspunde solidar cu liderul de proiect”, etc.

Cum poate să emită pretenţii Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ asupra unor lucrări futuriste, dacă nu are calitatea de partener? Cum îşi permite Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ să critice sau să-şi permită opinii avizate, dacă nu a fost considerat partener? De unde atâta obrăznicie? Până la urmă, Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ putea să fie transformat într-un simpatic cazinou, ori în toaletă publică prevăzută cu un modest spaţiu de joacă pentru actori, sau în tripou… Totul avea îndreptăţire mult mai legală decât opiniile directorilor, foştilor directori şi actorilor de care această instituţie venerabilă încă mai are parte! Oamenii gospodari nu au vreme să se uite în gura actorilor pentru a le număra măselele de lapte! Sub nici o formă! Ei trec la fapte(scandaloase câteodată, ce-i drept!), cât ai clipi! Bravo lor! S-au baricadat(vezi foto nr. 3), ceva mai modest decât clanul Cămătaru, cu panouri bleu-ciel(culoarea speranţei!), pe care o mână pricepută a avut grijă să precizeze cine se ocupă cu „tăblăria”: „GRUPUL DE FIRME ROMCONSTRUCT”! Secretomania a fost mare, ca nu cumva să afle CIA şi Mossad-ul ce se petrece dincolo de gardul vopsit. Dacă le fura cineva secretele „militare” şi le comercializa, pe bani frumoşi, unor terorişti din Afghanistan, sau piraţi din Somalia? Prevederea a fost mare! Apoi, grija faţă de trecătorul ameţit de atâtea taxe şi impozite nesimţite, a avut câştig de cauză: dacă sărea vreo cărămidă, sau vreo ţiglă agresivă în capul pietonului cu drept de vot, duşmanul politic ar fi exploatat, electoral, o nenorocire existenţială! Ce poate face actorul pacific şi inocent, dacă este scos din cărţile de joc ale … parteneriatului? Se înclină cu resemnare(vezi foto nr. 4). Totuşi, directori şi actori responsabili au existat şi încă mai există. Realismul şi luciditatea l-a determinat pe Liviu Timuş, directorul general al Teatrului Tineretului, să iniţieze din timp, o şarjă de telefoane, adrese şi petiţii către mai marii judeţului şi urbei noastre încă din anul 2011. La data de 27 mai 2011, preşedintele de atunci al Consiliului Judeţean Neamţ este înştiinţat de către dl. Liviu Timuş(vezi foto nr. 6): „Vă reamintesc că în momentul în care s-a făcut proiectul nu a fost consultat nici un reprezentant al teatrului, pentru a pune la dispoziţia proiectantului detaliile cu specificul de funcţionare al acestui gen de instituţie. Trebuia făcută iniţial o temă de proiectare, un studiu de fezabilitate care să cuprindă toate problemele teatrului ce trebuie rezolvate şi abia apoi să se efectueze proiectul final. Acest lucru nefiind făcut, au apărut o serie de probleme în efectuarea lucrărilor. Prin consolidare au fost afectate: tehnica de scenă, luminile de spectacol, sonorizarea, iluminatul interior, sistemul de încălzire, etc., capitole care nu sunt cuprinse în totalitate în bugetul proiectului. Riscăm să ne trezim cu un teatru frumos şi bine consolidat, dar fără a putea fi folosit pentru ceea ce este el menit să fie. Degeaba încerc eu acum să semnalez toate neregulile apărute, pentru că pe executantul lucrărilor nu-l interesează şi spune că nu efectuează decât ceea ce este în proiect, deoarece bugetul este limitat şi ar trebui găsite noi surse de finanţare. Vă rog, până nu este prea târziu şi pentru a nu fi nevoiţi după terminarea lucrărilor să constatăm că trebuie să o luăm de la capăt, pentru a face ceea ce trebuia făcut odată cu consolidarea, reabilitarea şi dotarea teatrului, să dispuneţi o analiză temeinică a stadiului de lucrări în deplină concordanţă cu necesităţile de funcţionare al acestui gen de instituţie culturală. Vom sta la dispoziţia tuturor celor care vor să afle toate detaliile specifice teatrului, pentru a rezolva onorabil această problemă. E de datoria noastră să lăsăm în urmă un lucru bine făcut”. Avertizarea este clară şi la obiect. Prin adresa nr. 619, din data de 17 noiembrie 2011(vezi foto nr. 7), Liviu Timuş înaintează şi d-lui primar Gheorghe Ştefan o înştiinţare cu aceeaşi temă, din care vom cita câteva fragmente: „Pentru bunul mers al lucrurilor, vă rugăm să ne sprijiniţi în demersul nostru, de a atrage atenţia proiectantului să respecte specificul funcţional al teatrului, pentru că, neexistând o temă de proiectare iniţială, pe care ar fi trebuit să o facă, nu cunoaşte necesităţile unei astfel de instituţii şi intervine asupra spaţiilor şi utilităţilor, fără să se consulte cu cei care ştiu ce trebuie făcut, pentru ca teatrul să poată funcţiona.(…) O altă problemă este cea cu dotarea sălii de spectacol, în ceea ce priveşte instalaţia de lumini şi sunet, precum şi tehnica de scenă, lucruri fără de care un teatru nu poate funcţiona şi nu au fost incluse în proiect, din aceiaşi lipsă a temei de proiectare. Pentru acestea s-au obţinut ulterior bani de la Consiliul Judeţean Neamţ, s-a comandat un proiect separat firmei profesioniste „Energolux” care a executat cele mai bune lucrări în teatre importante din ţară. Proiectul este gata pentru demararea lucrărilor. Vă rugăm să atrageţi atenţia proiectantului, care iar fără să se consulte cu beneficiarul, vrea să aducă altă firmă din Iaşi şi să o ia de la capăt cu proiectarea, întârziind astfel foarte mult lucrările. E un proiect total separat, cu alte fonduri, în urma căruia lucrările vor fi executate tot de „Romconstruct”, şi nu înţelegem intervenţia proiectantului în lucruri care nu-i sunt specifice”. Chiar dacă nu au fost trecuţi în contract cu titlul de partener, oamenii de teatru şi-au expus opiniile, îndoielile, au probat că doresc să furnizeze toate informaţiile utile. Din păcate, toate s-au lovit de o ceafă groasă şi perversă. Fiecare aruncă vina asupra celuilalt, deocamdată. Distinsul nostru edil a afirmat la data de 8 februarie 2013, de faţă cu mulţi martori, chiar în incinta Teatrului Tineretului, că nu a ştiut şi nu a fost informat despre toată halimaua stârnită de experţii care au adus edificiul în situaţia de a fi impracticabil pentru menirea sa. Documentele prezentate susţin altceva… S-a ştiut, dar nu s-a dorit! Documentele există! Nu este cazul, aici, să pomenim prea multe despre o altă variantă de parteneriat, ocultată fără motiv, mai ales că la mijloc sunt bani europeni, bani publici! Dar va veni şi rândul acestui document dosit(nu credem că este ceva intenţionat). Apoi vom discuta şi despre rostul seismicităţii, despre sugestiile unei „vrăbiuţe”, cu expertiză în tratarea „flautului fermecat”, pentru a forţa schimbarea gradului de seismicitate a zonei Piatra Neamţ, de la 7, la 8! Ce presupune acest aspect? Vom încerca să răspundem în episoadele următoare. Este greu de înţeles ce treabă are Biserica Sf. Ioan Domnesc cu Teatrul Tineretului. Sunt două parohii distincte. Suntem convinşi că nici calificarea adecvată nu poate fi pusă în discuţie. De ce să atragi printr-o cavalcadă de semnături, persoane pe care orice instanţă europeană le-ar putea exonera de răspundere? Ne-am străduit să expunem extrem de cuviincios, o situaţie gravă (Va urma…)
MIHAIL-SORIN GAIDAU

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate