Școala Gimanizală ”Ion Creangă” din Humulești, gazdă pentru proiectul-pilot național ”Punguța cu 2 cărți”

0

V-ați gândit vreodată că și bebelușii au nevoie să citească o carte împreună cu părinții lor? Știați că prezența cărților în viața celor mici, acasă, facilitează încă din primii ani de viață dezvoltarea cunoștințelor și însușirea mai apoi cu ușurință a cititului? Deși o astfel de experiență este surprinzătoare și pare aproape imposibilă, specialiștii au demonstrat că se poate și mai ales că aduce, pe termen lung, numeroase beneficii.

Școala Gimnazială ”Ion Creangă” din Humulești a fost gazda proiectului-pilot Punguța cu 2 cărți, lansat de către Agenția pentru Educație Timpurie OvidouRo, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării. Proiectul are ca scop încurajarea lecturii cu copiii începând de la naștere și de a-i expune pe părinții din zone defavorizate la mesaje despre importanța cititului împreună cu cei mici.

Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo:

Noi avem un proiect foarte mare în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, care se cheamă ”Fiecare copil merită o poveste”, prin care formăm în cascadă educatoarele din România, donăm cărți copiilor din familiile sărace și donăm și GrădiBiblioteci.

Ce aduce nou ”Punguța cu 2 cărți” este că prin acest proiect coborâm vârsta de la care încurajăm părinții și profesorii să citească cu copii. Ne-am uitat la studii și se zice că, dacă ai o carte acasă în primii doi ani de viață, șansele tale sunt de două ori mai mari să înveți să scrii și să citești la timp. Și atunci acesta este un program de încurajare a părinților să citească cu cei mici. 

Prin lansarea proiectului-pilot Punguța cu 2 cărți, OvidiuRo extinde intervențiile începute în 2016 în zone defavorizate – centrate pe literație și pe dezvoltarea vocabularului – de la preșcolari (3 – 6 ani) la copiii mici (0 – 3 ani), astfel încât copiii aflați în situație de risc să înceapă grădinița și apoi școala mai bine pregătiți, reducând astfel riscul de abandon școlar timpuriu.

Peste 20 de cadre didactice din România și Republica Moldova au participat  joi, 5 decembrie, la Târgu Neamț la un program de încurajare a părinților să citească cu copiii de mici. OvidiuRo a susținut o sesiune de formare pentru profesori de învățământ preșcolar din mai multe județe, dintre care enumerăm Suceava, Botoșani, Iași, Vaslui, Bacău, Harghita, Vrancea, Galați, Prahova, Dâmbovița. Din Republica Moldova au participat directorul general interimar al Bibliotecii Naționale pentru Copii ”Ion Creangă” Chișinău – Eugenia Bejan și un reprezentatnt de la Biblioteca Municipală “B. P. Hasdeu” din Chișinău.

În proiectele pe care le desfășoară, OvidiuRo este partener cu Fundația Progress, dar și cu rețeaua de bibliotecari din România și Republica Moldova.

Claudia Șerbănuță de la Fundația Progress vorbește despre importanța proiectului și metodele aplicate:

Noi suntem parteneri cu Agenția OvidiuRo de ceva timp, pentru că și noi la rândul nostru în Fundația Progress implementăm proiecte prin care încercăm să aducem curiozitatea și dorința de învățare mai aproape de copii prin biblioteci publice, prin cărți ilustrate, prin experimente și asta face și OvidiuRo. Copiii sunt capabili să învețe și să exploreze în mod natural, dar responsabilitatea se transferă către adult – care este și el interesat să capteze atenția copilului.

Metodele pe care OvidiuRo, Fundația Progress și bibliotecile publice le folosesc pentru a citi cu voce tare, pentru a prezenta povești ilustrate în care copiii să se identifice sunt metode care s-au dovedit de succes în întreaga lume. Doar că la noi în România, adulții au o timiditate de a se lăsa cuceriți de povești noi, povești cu care într-adevăr noi nu am crescut, dar care sunt disponibile în biblioteci, pe piață, în librării și care, de exemplu, pot reprezenta un cadou de Moș Nicolae sau de Crăciun, în locul ouălor de ciocolată care au reclamă la televizor. Cărțile nu prea au reclamă la TV, dar editurile, bibliotecile oferă acum niște produse de calitate prin care acaparează pur și simplu prin ilustrație, iar firul foarte simplu de urmărit al poveștilor captează la fel de bine ca un desen animat. Din experiența noastră, lucrurile acestea se întâmplă, dar este nevoie de acel adult care își asumă o interacțiune cu cartea și cu copilul. 

Iulia Panaite, educatoare la Colegiul Tehnologic ”Spiru Haret” din Piatra Neamț, s-a declarat încântată de proiectele organizate de Agenția pentru Educație Timpurie OvidiuRo:

Am colaborat de vreo 5 ani cu Asociația OvidiuRo și sunt foarte încântată de proiectele lor pentru că au ca actor principal copilul și ce poate fi mai frumos decât să-l ajutăm pe el și să pornim educația de la rădăcină. Dacă această rădăcină o vom forma frumos, așa cum OvidiuRo are în plan, înseamnă că poate societatea noastră în timp se va dezvolta altfel. M-am întors de săptămâna trecută de la o Bursă Montessori, pe care am obținut-o prin intermediul lor, datorită contribuției pe care am avut-o de-a lungul timpului asupra evoluției copilului.

Lansarea proiectului-pilot Punguța cu 2 cărți la Școala Gimnazială ”Ion Creangă” Târgu Neamț a venit cu oportunitatea ca și preșcolarii instituției de învățământ gazdă să participe pentru prima dată la un astfel de eveniment coordonat de OvidiuRo. Educatoarele Maria Atomei și Ana Maria Bălțătescu au spus că au fost impresionate de interacțiunea dintre copii și echipa OvidiuRo, iar celor mici le-a plăcut sesiunea de lectură.

300 de familii din mai multe județe din țară, dar și din Republica Moldova vor participa luna aceasta la ateliere de literație susținute în comunitatea lor și vor primi câte un kit de lectură – 2 cărți ilustrate, potrivite vârstei mici, pentru acasă.

Viorela Gherasim

Sursa: ZiarPiatraNeamt.RO

arsene

harpa

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate