Affirmative Art. Profesorii de la CSEI Târgu-Neamț învață să transforme visele în realitate

0

Vineri, 20 mai, 20 de profesori de la Centrul Școlar de Educație Inclusivă din Târgu-Neamț au participat la un atelier de formare în affirmative art- o metodă inedită, bazată pe artă, care te face să crezi visele… pot deveni realitate.

Formatorul a fost însuși cel care a inițiat acest instrument de formare, norvegianul Eirik Jarl Trondsen.

Am locuit 12 ani în Africa. Nu mi-am putut vedea fiica, eram foarte trist, așa că mi-am imaginat că suntem împreună și am pictat-o fiind cu mine.

După 2,3 ani, eram cu fata mea și acum locuim împreună, în Norvegia. Apoi, am studiat la universitatea MIT din SUA, deși nu mă pricep la matematică (zâmbește- n.r.). Atunci, am desenat că voi avea o familie. De fapt, am un tricou pe care l-am desenat pe vremea aia… am desenat un fel de navă spațială. În acel timp nu avem o casă, nici familie, și nu făceam nici artă. De atunci, am cumpărat o casă, am o familie și fac și artă. Singurul lucru pe care nu îl am încă este al treilea copil. Aceasta este călătoria mea și, pentru că a funcționat în cazul meu, în SUA, după ce am cunoscut o arhitectă din Boston, originară din România, am decis să lucrăm împreună, să cumpărăm o mașină, cu care am călătorit prin toată America făcând workshopuri pe această temă. De acolo, din Congo în Mombasa, în vreo 16 țări din întreaga lume (…)”, ne-a povestit formatorul Eirik Jarl Trondsen.

Practic, îți desenezi viitorul și făcând asta în mod constant îți găsești pasiunea cea mai adânc înrădăcinată și poți să-și urmezi visele.

Exercițiul pe care îl facem este următorul: În primul rând, unde te situezi acum? La ce ești bun, cui îi ești recunoscător, pe cine susții și cine te susține, autoportret etc. Apoi, mergi în viitor. Nava spațială e încă acolo, desenată. Acum sunt aici și încerc să dau la o parte ce mă împiedică să ajung acolo unde vreau în viitor.

E un fel de încurajare, să trăim viața visurilor noastre, să profităm de ocaziile apărute și să ne urmăm inima. Asta le arătăm profesorilor, ca ei mai departe să le transmită informația elevilor. Pentru că, dacă elevii își pictează viitorul cu propriile mâini, sunt mult mai motivați.

Dacă îți spune altcineva, de exemplu, că trebuie să devii doctor, nu știu cât de mult funcționează. Dar dacă vine din interior, pui pasiune să îți transformi visul în realitate”, a conchis Eirik Jarl Trondsen.

Workshopul la care au participat profesorii de la CSEI Târgu-Neamț este parte din proiectul Zest4Edu- o nouă perspectivă în educație, pe care îl implementează Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Neamț, în colaborare cu ISJ Prahova, cu Asociația “Go Ahead” București și cu Fundația Art for Change, Norvegia, (proiect finanțat prin Granturile SEE și Norvegiene).

În acest program care privește dincolo de aparențe sunt incluse nouă școli din Neamț. Profesorii, elevii, dar și părinții sau membri ai comunității au parte de diverse activități de socializare, de educație non-formală și dezvoltare personală. Obiectivul general este creșterea gradului de incluziune socială a elevilor și accesul la o educație de calitate, echitabilă și incluzivă în județele Prahova și Neamț.

Sunt momente în viața elevilor în care sprijinul acordat de un specialist (consilier școlar/specialist în activități non-formale) este esențial și face diferența între abandon și continuarea studiilor. 

Sunt momente în care încurajarea, afecțiunea și empatia manifestată față de copii le dezvoltă încrederea în sine și >le oferă aripi să zboare<.     

Cum să afle un copil dacă are spirit antreprenorial dacă  nu îl dezvoltă în activități specifice?     

Cum să manifeste un copil toleranță  dacă nu este informat cu privire la aceste concepte și nu le  exersează întru-un mediu incluziv?      

Cum să fie creativ dacă nu este solicitat să abordeze activitățile într-un mod inovativ, atipic și divergent?
(…)

În cadrul proiectului Zest4Edu desfășurăm, în principal, următoarele activități:

1. Dezvoltare personală pentru elevi (consiliere individuală și de grup). 

2. Educatie non-formală pentru elevi – sunt organizate activități de educație non-formală de tip cetățenie activă și educație antreprenorială. 

3. Socializare pentru copii și tineri cu CES – partenerul norvegian va desfășura o activitate artistico-plastică >Empower your dreams/Dream Car< cu scopul dezvoltării gândirii, diversificării trăirilor personale, stimulării inteligenței emoționale, a empatiei și abilităților de comunicare. 

4. Activități de informare și consiliere a părinţilor, programe de educație parentală

Florentina Moise și Eirik Jarl Trondsen

5. Activități de formare pentru cadrele didactice. Cadrele didactice vor prelua metode folosite de partenerii Norvegieni pentru a încuraja elevii din școlile implicate în proiect să fie motivati să își urmeze visurile si să găseasca solutii pentru a le îndeplini.

Astfel, prin metode creative si atractive, cadrele didactice pot contribui la scăderea ratei de absenteism si abandon, prin crearea unei imagini vizuale pentru fiecare ele raportat la obiectivele elevului (planul de dezvoltare individuală).
Alături de aceste activități, vor fi dotate 19 săli pentru desfășurarea activităților de dezvoltare personală. 

Mă bucur că, împreună >învățăm copiii cum să gândească, nu ce să gândească<„, a declarat Florentina Luca Moise, inspector școlar general al ISJ Neamț.

“Zest este un sentiment de plăcere, energie și entuziasm. Zestul este o calitate într-o activitate sau situație pe care o găsești incitantă.

Așa că prin acest proiect dorim să aducem energie și entuziasm pentru educație atât în rândul copiilor, cât și în rândul profesorilor și părinților.Prin acest proiect ISJ Neamț, Asociația GO-AHEAD și Art for Change din Norvegia dorim să readucem starea de bine în rândul copiilor și elevilor, dorim ca ei să se uite în interiorul lor, la emoțiile lor și ale celor din jur, să își urmeze pasiunile, să îi ajute pe copii să se înțeleagă mai bine și ceea ce își doresc.

Considerăm că este foarte important să lucrăm împreună pentru a arăta copiilor cum educația îi poate ajuta să își îndeplinească visurile.”, a transmis Adeline Duca, vicepreședinte Asociația GO-AHEAD.

Andreea Trăsnea

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate