Telemunca și munca de acasă: argumente pro și contra

1

Împreună cu specialiștii de la Jooble, am explorat conceptele de telemuncă și muncă de la domiciliu, dar și argumentele în favoarea și împotriva acestora.

După ce a devenit extrem de populară în timpul pandemiei, munca de la distanță a rămas o realitate a economiei moderne, chiar și după ridicarea tuturor restricțiilor. Pentru cei care preferă acest tip de angajare, practic nu este nicio diferență între a căuta locuri de muncă în București sau locuri de muncă în Franța, dar firește există și o serie de dezavantaje.

Argumentele pro și contra muncii la distanță variază în funcție de perspectiva și de nevoile fiecărei persoane. Ne-am consultat cu experții de la agregatorul de joburi Jooble, pentru a înțelege mai bine care sunt acestea.

Pentru început, trebuie clarificat un aspect – în legislație există doi termeni separați care descriu munca de la distanță: telemunca și munca la domiciliu. Deși cele două concepte sunt foarte similare, totuși legislația face diferență între acestea, în mare parte pentru că sunt descrise de două legi diferite. 

Legea nr. 81/2018 stipulează că telemunca reprezintă orice muncă de la distanță, inclusiv cea de acasă, prestată prin mijloacele de comunicare oferite de angajator. Aceeași lege permite și configurațiile hibrid, în care angajatul combină munca de la distanță cu cea de la birou. Avantajul principal al telemuncii este că aceasta poate fi prestată practic din orice locație, atât timp cât este efectuată prin mijloace informatice și programul de muncă este stabilit de comun acord cu angajatorul.

În schimb, munca la domiciliu este definită în Legea nr. 53/2003, care prevede că angajatul lucrează doar de acasă și că angajatorul se obligă să îi transporte la domiciliu toate materialele de care acesta are nevoie. Avantajele muncii la domiciliu constau în faptul că angajatul își poate stabili singur programul de lucru, fără a se consulta cu angajatorul, dar și în faptul că acest tip de muncă acoperă și meseriile care nu pot fi prestate prin mijloace informatice.

Argumente Pro

  • Unul dintre cele mai mari avantaje ale lucrului de la distanță este flexibilitatea orarului. Programul de lucru poate fi organizat în funcție de nevoile personale și poate fi setat aproape în orice interval al zilei sau al nopții. Acest argument este deosebit de important pentru cei care au nevoie să își îngrijească copiii, sau pentru cei care preferă alte activități în timpul zilei, cum ar fi cumpărăturile sau sportul.
  • Lucrul de la distanță poate economisi timp și bani. Astfel, resursele irosite pe călătorii spre și dinspre birou, pe socializare redundantă și pe ora de prânz, pot fi utilizate pentru alte activități mai utile.
  • Un alt avantaj al lucrului de la distanță este confortul personal. Angajații pot lucra în mediul lor preferat, în care le este confortabil și care îi ajută să se concentreze mai bine. De asemenea, nu trebuie să își mai facă griji cu privire la ținutele de birou și alte detalii.
  • Unii angajați dau dovadă de o productivitate și eficiență sporite atunci când lucrează de acasă.
  • Lucrul de la distanță reduce nivelul de stres asociat cu traficul, zgomotul, întâlnirile, ședințele și aglomerația generală de la birou. 
  • Munca de la domiciliu oferă un grad sporit de autonomie. Mai multe tipuri de decizii pot fi luate fără consultări suplimentare. Astfel, calea deciziilor și cea a execuției este mai scurtă.

Argumente Contra:

  • Unul dintre cele mai mari dezavantaje ale lucrului de la distanță este izolarea socială. Fără a mai fi în contact cu colegii de muncă și fără a mai avea interacțiuni sociale în timpul zilei, angajatul se poate simți singur și izolat.
  • Lucrul de la distanță poate fi dificil pentru persoanele care au nevoie de un mediu de lucru structurat și liniștit pentru a se concentra. Atenția angajatului poate fi distrasă de familie, activități casnice, televizor sau alte activități.
  • Munca de la distanță poate pune în pericol eficiența comunicării. Problemele de conexiune, diferențele de fus orar, lipsa contactului fizic și a limbajului nonverbal, lipsa activităților în comun – oricare dintre aceste elemente poate avea un impact negativ asupra comunicării cu colegii și partenerii, sau cu angajatorul.
  • Lipsa unor limite clare între viața personală și profesională poate prezenta o provocare serioasă. Angajații care lucrează de acasă pot avea dificultăți în a-și stabili aceste limite, pentru că tind să se simtă mereu conectați la munca lor și le vine greu să se izoleze și să își ia niște timp liber.
  • Caracterul sedentar al muncii de la distanță și absența navetei pot produce riscuri de sănătate, cum ar fi durerea de spate, probleme de vedere sau probleme cu circulația sângelui. Astfel, salariații care optează pentru telemuncă sunt nevoiți să își organizeze activități fizice suplimentare, pentru a compensa lipsa de mișcare și a evita degradarea organismului.
  • De regulă, lucrul de la distanță presupune și un necesar mai mare de echipamente și software de specialitate. Acestea pot include un laptop cu o cameră video mai performantă sau cu un microfon mai bun, o conexiune de internet mai rapidă sau un software licențiat de videoconferințe în calitate HD. Unele pot fi destul de costisitoare sau greu de accesat, în special când nu sunt asigurate de către angajator.
1 Comentariu
  1. Todoran Ionuț Petrișor Mihai spune

    Buna ziua ! A și dori și eu să lucrez de acasă dacă s ar putea?

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate