Cum cheltuim banii la Tîrgu Neamţ?

0

De curând, Asociaţia Pro Democraţia Club Tîrgu Neamţ a organizat la Casa Arcaşului, Cafeneaua publică pe tema „Cum cheltuim banii în Târgu Neamț”. Evenimentul face parte din proiectul-Administrație transparentă-cetățenie responsabilă.

  Reprezentanţi ai administraţiei publice din Tîrgu Neamţ, Agapia şi Răuceşti, oameni de afaceri, reprezentanţi ai ONG-urilor şi a instituţiilor din cele 3 localităţi, s-au familiarizat cu scopul şi obiectivele proiectului dar şi cu modul de desfăşurare a unui proces de bugetare participativă. Participanţilor le-au fost prezentate modele reprezentative de punere în practică a bugetării participative. Reprezentanţii administraţiei publice locale din cele trei localităţi au aratat interes în vederea unei colaborări pe viitor cu cetăţenii, în vederea conturării unui plan strategic în concordanţă cu dorinţele acestora.DSCN4496

Dezbaterile s-au axat pe următoarele teme: parteneri din comunitate care pot contribui la organizarea unui astfel de proces; identificarea liniilor din bugetul local ce pot fi puse la dispoziţie pentru realizarea acestui proces;  tipuri de proiecte propuse de comunitate care pot fi susţinute prin acest proces; metode şi instrumente ce pot fi utilizate într-un proces de bugetare participativă.

Participanţi au fost împărţiţi pe grupe folosindu-se metoda de Cafenea Publică care a permis fiecăruia să participe la discuţii pe fiecare dintre cele patru teme propuse. Discuţiile s-au axat pe tipurile de proiecte ce ar putea fi implementate în cele trei localităţi participante la eveniment. Printre proiectele identificate de participanţi se numără și îmbunătăţirea şi reabilitarea infrastructurii (drumuri, apă şi canalizare); reabilitare şi înfiinţare spaţii verzi; amenajarea bazelor sportive din şcoli; achiziţionarea de cărţi la bibliotecile din localităţi dar şi la cele din şcoli: crearea unui centru de informare turistică; modernizarea sistemului informatic în şcoli şi primării. Un alt grup au identificat ca metode: dezbateri publice, sondaje de opinii, manifestări cultural-artistice, ședințe publice, seminarii de instuire. Ca surse de finanțare au fost identificate: bugetele locale, virările de credite  şi rezerva bugetară, dar şi surse nerambursabile ce pot fi accesate asigurând partea de cofinanţare cu venituri proprii sau/şi parteneriatul public-privat; surse materiale ce pot veni din partea agenţilor economici locali şi a noilor investitori care trebuie atraşi în zonă.DSCN4500

Pentru a pune în practică procesul de bugetare participativă, participanţii au considerat că este de cuviinţă o bună organizare, astfel s-a propus constituirea unei Comisii care să facă legătura între societatea civilă şi administraţia publică locală. Această comisie va centraliza ideile şi propunerile societăţii pentru a fi transformate în proiecte sau incluse în strategia pe termen lung a oraşului.

Următoarea întâlnire va fi în cadrul unui seminar de instruire  care îşi propune să ofere societăţii civile informaţii despre procesul de bugetare participativă, să dezvolte un set de activităţi în cadrul celor trei localităţi şi nu în ultimul rând cetăţenii vor face cunoştinţă cu reprezentanţii Comisiei înfiinţate pentru punerea în practică a procesului.

Marilena STURZU

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate