Învățământul dual, singura șansă de redresare a României

0

Într-o țară ca România unde școlile, liceele și chiar facultățile scot doar elevi, în marea lor parte neangajabili, care nu știu să facă absolut nimic, învățământul profesional este singura cale prin care se poate dezvolta producția la nivel local și prin care poți atrage investitori străini interesați de mâna de lucru calificată. La ora actuală, niciun investitor întreg la cap nu deschide o capacitate de producție într-o zonă unde mâna de lucru nu e calificată, iar persoanele calificate au, de fapt, o diplomă obținută pe bandă rulantă.

Trebuie să ne asumăm și să recunoaștem faptul că în România, dar mai ales în Neamț, 90% dintre cei care termină un liceu sau o facultate, dintre cele care au secții în județul nostru, sunt doar rebuturi educaționale cu care un patron nu are efectiv ce să facă decât să piardă timp și bani cu câte unul ca să îl instruiască la locul de muncă sau să îl trimită la cursuri.

Mâine s-ar putea angaja în Neamț un informatician, nu bun, ci unul care să știe bazele domeniului, dar din păcate liceele de informatică din Neamț predau balast informațional care nu e util copiilor la angajare.

Mâine s-ar putea angaja în Neamț un mecanic, un om de marketing, un chelner, un bucătar, un instalator și câte și mai câte, dar din păcate școlile din Neamț produc numai neangajabili, iar cei care pleacă la facultăți în alte județe nu prea se mai întorc în Neamț și noi ne mirăm de ce nimeni nu vrea să angajeze tineri absolvenți sau se cere experiență la angajare… Păi dacă școala nemțeană nu mai valorează nimic, e normal să se ceară experiență…

camera de comert
sursa foto: www.sfin.ro

Programul național de promovare a învățământului profesional de tip dual este o parte componentă a unui protocol încheiat între Camera de Comerț și Industrie a României și Ministerul Educației. Metodologia va fi pilotată în anul şcolar 2016-2017 în anumite unităţi de învăţământ, stabilite conform negocierilor cu operatorii economici din judeţul Neamţ. Metodologia prevede implicarea totală a operatorilor economici în procesul de formare profesională a elevilor, inclusiv implicarea în deciziile consiliului de administraţie al școlii și acordarea de burse profesionale elevilor, ca motivaţie suplimentară.

Pentru mai multe informații pot fi accesate documentele de mai jos:
Metodologia de organizare şi funcţionare a ÎP, de tip dual
Anexa 1- 3 – Metodologia de organizare
Anexa 4 – Contract cadru

Trebuie să avem o idee despre necesităţile economiei. Sunt lucrurile care trebuie să ne preocupe şi cred că persoanele cu putere de decizie din învăţământ trebuie să înţeleagă că această direcţie nenegociabilă de a menţine unele catedre trebuie schimbată pentru că (…) învăţământul românesc a fost deteriorat din interior”, a declarat Preşedintele CCIR, Mihai Daraban.

La întrebarea: „Care este implicarea Camerelor de Comerţ şi Industrie în promovarea şi implementarea sistemului de învăţământ de tip dual în România?”, dl. Mihai Apopii, Vicepreşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Neamţ, a răspuns: „Implicarea Sistemului Cameral este definitorie, având în vedere că Sistemul Cameral este reprezentantul mediului de afaceri şi resursa umană este foarte importantă pentru toate firmele din România, mai ales pentru cele cu capital privat românesc. Camera de Comerţ şi Industrie s-a implicat prin faptul că a reuşit să facă acea consultare publică şi să determine nevoia de calificare reală. Planul de şcolarizare pentru 2016-2017 este impus în solicitarea firmelor. Solicitările lor, pe nevoia lor de forţa de muncă pe următorii 3-5 ani, a impus ce se şcolarizează anul acesta. (…) Camera de Comerţ îşi caută rolul de facilitator între sistemul de învăţământ şi firme. Sunt cazuri în care firmele mari pot să-şi susţină organizarea unor clase profesionale, cazuri în care firme mari, cu capital străin de data aceasta, şi-au înfiinţat propriile centre de formare profesională, dar este şi situaţia firmelor mici, care nu-şi permit acest lucru, şi atunci rolul Camerelor de Comerţ este de a facilita asocierea între firme şi, dacă se va legifera, Camera de Comerţ poate să devină acea entitate independentă care să realizeze evaluarea pe diferite etape de pregătire şi evaluarea finală”.

Vicepreşedintele CCIR a subliniat că este îngrijorătoare migraţia externă a forţei de muncă la nivel naţional și că meseriaşii rămaşi în ţară reprezintă o forţă de muncă foarte îmbătrânită. De asemenea, este mai gravă migraţia internă, din sudul României şi din Moldova spre Transilvania, care a făcut paşi importanţi în investiţii și este mai aproape de infrastructura de transport dorită de firmele mari. Astfel, există o presiune asupra firmelor care încearcă să producă în celelalte zone ale țării.

Absolvenţii învăţământului obligatoriu au posibilitatea de a intra pe piaţa muncii şi, în acelaşi timp, de a continua pregătirea profesională la un nivel superior de calificare. Învăţământul dual marchează marele avantaj de a se desfăşura pe baza unui contract de muncă, încheiat între agentul economic şi elev. Organizarea învăţământului profesional de tip dual se face la cererea agenţilor economici care stabilesc durata, conţinutul programelor de pregătire şi modalităţile de certificare a pregătirii profesionale. Acordurile de asociere între operatorii economici, în vederea formării unei clase pe o anumită calificare profesională, se vor înregistra la sediul Camerelor de Comerţ şi Industrie, care vor deschide un Registru de evidenţă.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate