20 de accidente de muncă în Neamț, în prima lună din an

0

În perioada 01-31.01.2022, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2022, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.

A. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA  IANUARIE:

În luna ianuarie 2022, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, au fost realizate un număr de 211 acţiuni de control, din care 120 în domeniul relaţiilor de muncă şi 91 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Urmare finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 215 măsuri pentru remedierea neconformităţilor constatate.

Un număr de 89 angajatori au fost sancţionaţi cu 113 sancţiuni contravenţionale, din care 98 avertismente contravenţionale şi 15 amenzi în cuantum de 132.000 lei.

A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ

În luna ianuarie 2022, au fost realizate un număr de 91 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 82 de măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 58 angajatori au fost sancţionaţi cu 78 sancţiuni contravenţionale, din care 68 avertismente contravenţionale şi 10 amenzi în cuantum de 50.500 lei.

  Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:

La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 20 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la utilizarea  necorespunzătoare a echipamentelor de muncă, căderea de la acelaşi nivel şi accidentele de circulaţie. Toate evenimentele  comunicate sunt în curs de cercetare.

A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ

În luna ianuarie 2022, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 120 controale, au dispus 133 de măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 35 de sancţiuni contravenţionale, din care 5 amenzi în cuantum de 81.500 lei şi 30 de avertismente contravenţionale.

La patru angajatori, inspectorii de muncă au identificat cinci persoane care prestau muncă nedeclarată. Două persoane prestau muncă în afara duratei timpului de muncă stabilit în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parţial, o persoană presta muncă fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă, o persoană presta muncă în perioada în care are contractul individual de muncă suspendat şi o persoană presta muncă fără transmiterea elementelor contractului individual de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii.

Domeniile de activitate în care se presta muncă nedeclarată sunt : comerţ, construcţii, lucrări de instalaţii electrice şi depozite .

În luna ianuarie, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră cinci contracte colective de muncă şi un adiţional la contractul colectiv de muncă .

B. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA  IANUARIE:

I.  Acţiunea nr. 4 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campanie naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2022, coordonat de către Comisia Europeană

În luna ianuarie 2022 au fost verificate 6 societăţi şi un număr de 21 produse. Nu au fost dispuse măsuri de remediere şi nu au fost aplicate sancţiuni contravenţionale

II. Acţiune de informare şi prevenţie privind preîntâmpinarea cazurilor de muncă nedeclarată şi muncă subdeclarată

În perioada 01.01.2022 – 31.01.2022, au fost comunicate  320 de  scrisori de informare la angajatori.

Comunicarea scrisorilor de informare se realizează atât în cadrul acţiunilor de control privind verificarea modului de respectare a legislaţiei din domeniul relaţiilor de muncă, cât şi prin e-mail.

Acţiunea s-a desfăşurat în cadrul campaniei de informare şi conştientizare a angajatorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă, la angajatori care prestează  activitate în domenii  susceptibile de utilizare a muncii nedeclarate sau subdeclarate, demarată în data de 25 august 2021.

III. Acţiunea nr. 5 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campanie naţională pentru identificarea cazurilor de muncă nedeclarată şi muncă subdeclarată

În perioada 25 – 31.01.2022, s-a desfăşurat Campania naţională  pentru identificarea cazurilor de muncă nedeclarată la angajatorii care își desfășoară activitatea în domeniul depozite.

Obiectivele campaniei au fost:

  • identificarea şi combaterea muncii nedeclarate şi subdeclarate şi luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării prevederilor legale de către angajatorii care îşi desfăşoară activitatea în domeniul verificat;
  • determinarea angajatorilor de a încheia contracte individuale de muncă pentru persoanele  depistate fără forme legale de angajare şi de a le transmite în registrul general de evidenţă a salariaţilor în format  electronic la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială angajatorul îşi are sediul social;
  • creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a angajaţilor din domeniul  verificat în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale din domeniul relaţiilor de muncă;
  • diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea  de către angajatorii care desfăşoară activitate în acest domeniu, a prevederilor legale din domeniul relaţiilor de muncă.

Au fost verificaţi 40 de angajatori.

În  domeniul relaţiilor de muncă au fost constatate 50 de neconformităţi   pentru care au fost dispuse  măsuri de remediere şi au fost aplicate 16 sancţiuni contravenţionale din care o  amendă în cuantum de 20.000 lei şi 15 avertismente contravenţionale.

La un angajator, inspectorii de muncă au identificat  o persoană care presta muncă fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă .

Deficienţele constatate în domeniul relaţiilor de muncă au fost următoarele:

  • primirea la muncă a unei  persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua  anterioară începerii activităţii ;
  • nu se respectă obligaţia de a ţine evidenţa orelor lucrate de salariaţi;
  • nu  se respectă obligaţia  de informare a salariaţilor cu privire la data plăţii drepturilor salariale;
  • nu  se respectă obligaţia de a comunica fișa postului cu atribuţiile specifice către salariaţi;
  • nu  se respectă obligaţia de a completa dosarele de personal ale salariaţilor;
  • registrul general de evidenţă a salariaţilor era transmis cu date eronate;
  • nu se respectă obligaţia de acordare a repaosului saptămânal de 48 de ore consecutive.

IV. Acţiuni de control în conformitate cu prevederile Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19

În luna ianuarie a fost menţinută starea de   alertă, motiv pentru care a fost verificată respectarea prevederilor Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, având în vedere necesitatea asigurării în continuare a unei protecţii adecvate împotriva îmbolnăvirii cu coronavirusul  SARS-COV-2 şi asigurării unui mediu de muncă sigur pentru sănătatea lucrătorilor.

În cadrul acestei acţiuni, în luna ianuarie 2022, inspectorii de muncă au verificat un număr de 82 agenţi economici, cu un număr total de 294 salariaţi.

Pentru încălcarea legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, au fost sancţionaţi contravenţional un număr de 10 angajatori, dintre care un angajator cu o amendă în valoare de 1.000 lei şi 9 angajatori cu  9 avertismente contravenţionale. Au fost dispuse 10 măsuri de remediere a neconformităţilor constatate.

V. Şedinţa de lucru   I.T.M. Neamţ – Consiliul Consultativ Tripartit

În data de 18 ianuarie 2022, din motive de siguranţă medicală legate de pandemia de coronavirus, Consiliul Consultativ Tripartit s-a desfăşurat în sistem on-line. Actele normative de interes pentru activitatea organizaţiilor patronale, agenţilor economici şi organizaţiilor sindicale, publicate în Monitorul Oficial în ultima perioadă, au fost transmise prin e-mail, membrilor desemnaţi ai organizaţiilor sindicale şi patronale.

C. NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA  IANUARIE  :

  • Hotărârea Guvernului  nr. 34 din 6 ianuarie 2022 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 8 ianuarie 2022, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19;
  • Ordinul Agenţiei Naţionale de Integritate nr. 887 din 11 ianuarie 2022 privind modificarea şi completarea <LLNK 12021    96 50JG01   0 81>anexei la Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Integritate nr. 96/2021 pentru aprobarea <LLNK 12021     0310JG01   0 10>Procedurii de transmitere la distanţă a declaraţiilor de avere şi de interese, precum şi condiţiile în care aceasta se realizează;
  • Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 17 din 6 ianuarie 2022 privind modificarea <LLNK 12014   923 53AZ31   0 67>anexei nr. 2 la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 923/2014 pentru aprobarea <LLNK 12014     0113AZ31   0 21>Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv şi a Codului specific de norme profesionale pentru persoanele care desfăşoară activitatea de control financiar preventiv propriu;
  • Ordinul preşedintelui ANFP nr. 26 din 11 ianuarie 2022 pentru aprobarea <LLNK 12022     0270DZ01   0 12>Metodologiei de completare şi transmitere a informaţiilor privind implementarea principiilor aplicabile conduitei profesionale a funcţionarilor publici şi a normelor/standardelor de conduită a funcţionarilor publici, precum şi a procedurilor administrativ-disciplinare aplicabile funcţionarilor publici în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice;
  • Ordinul comun al ministrului sănătăţii şi ministrului afacerilor interne nr. 30/1/2022 privind instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor  pentru prevenirea contaminării cu virusul            SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă;
  • Ordinul ministrului sănătăţii nr.83 din 14 ianuarie 2022 pentru aprobarea <LLNK 12022     01101201   0 21>Normelor metodologice privind condiţiile de acordare a majorării prevăzute la  <LLNK 12021   110182 302   7 67>art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere plătite părinţilor şi altor categorii de persoane în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2;
  • Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 6 din 4 ianuarie 2022 privind transmiterea situaţiilor financiare anuale centralizate întocmite de instituţiile publice la 31 decembrie 2021 şi pentru completarea <LLNK 12018  1177 52AZ31   0 69>anexei nr. 2 la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.177/2018 pentru aprobarea <LLNK 12018     0112AZ91   0 21>Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2017 şi pentru modificarea altor norme metodologice în domeniul contabilităţii;
  • Ordinul  comun al ministrului educaţiei şi ministrului muncii şi solidarităţii sociale  <LLNK 234 39>           nr. 3.001/39/2022 privind aprobarea <LLNK 12022     0270NU01   0 12>Metodologiei de alocare  a nivelurilor de calificare pentru calificările de nivel 1-5  din Cadrul naţional al calificărilor;
  • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 2 din 19 ianuarie 2022 privind stabilirea unor măsuri de protecţie socială a angajaţilor şi a altor categorii profesionale  în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităţilor economice, determinate  de situaţia epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2,  precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
  • Legea nr. 22 din 14 ianuarie 2022 pentru modificarea şi completarea <LLNK 12002   194183 3D1   0 47>Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România;
  • Hotărârea Guvernului  nr. 23 din 5 ianuarie 2022 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale;
  • Hotărârea Guvernului  nr. 1.315 din 30 decembrie 2021 pentru modificarea şi completarea <LLNK 12006  1048 20 301   0 35>Hotărârii Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul de muncă;
  • Hotărârea Guvernului nr.132 din 27 ianuarie 2022 privind stabilirea contingentului de lucrători străini nou admişi pe piaţa forţei de muncă în anul 2022;
  • Hotărârea Guvernului nr. 96 din 19 ianuarie 2022 privind stabilirea zilelor lucrătoare pentru care se acordă zile libere,  altele decât zilele de sărbătoare legală, pentru anul 2022;
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate