Avem clip nou de promovare a României. Care este cel mai bun?
Ca orice clip de promovare turistică a României și cel mai recent lansat de Ministerul Turismului a iscat dezbateri de la primul click. După ce a fost scos de pe Youtube pentru că ar fi avut conținut ce aparținea ProTV-ului, videoclipul a fost întors pe toate părțile, la fel ca toate celelalte campanii de promovare a României. Facem o scurtă istorie și dezbatem care a fost de fapt cel mai potrivit.
18 martie 2019 – Ministerul Turismului lansează noul clip de
promovare turistică a României. Videclipul are 3 minute și jumătate și are
ca motto “România,
destinația ideală pentru 365 de zile de vacanță pe an”. Conține
imagini din mai multe zone reprezentative ale României, ca Sibiul, Brașovul,
mănăstirile din Moldova, obiceiuri populare, dar include și distracția care
ne-a adus faima peste hotare. Apar imagini de la festivalurile de muzică
consacrate deja la noi în țară și care atrag an de an zeci de mii, dacă nu sute
de mii de turiști străini: Untold, Neversea. Coloana sonoră este aleasă și ea pe
sprânceană și aparține naistului Nicolae Voiculeț, care și apare în videoclip.
La final, o figură cunoscută tuturor își face apariția: Ilie Năstase care spune
simplu: “Te aștept în țara mea. Pentru mine, România rămâne numărul 1”. Bogdan
Trif, ministrul Turismului, a declarat despre clip că “este doar începutul unei
campanii de promovare integrate, care va pune România în prim planul atenției
tuturor”.
Cum era de așteptat, videoclipul a stârnit mai multe opinii. Au fost și păreri
pozitive, în primul rând legate de imagini. Este destul de bine realizat,
imaginile sunt alese corect, se observă o calitate anume, iar locurile
promovate sunt într-adevăr reprezentative pentru noi și pot atrage mulți
turiști. Păreri contra? Clipul este departe de a fi perfect, ideea nu este nici
pe departe originală, ci poate fi un clip al oricărei alte țări și….se vorbește
în limba română. Internauții chiar au născocit glume la adresa asta, mulți
spunând că este clipul perfect pentru turiștii străini care vorbesc fluent
limba română. Să sperăm totuși că există și varianta în limba engleză.
Întreaga realizare a lui a costat Ministerul nici mai mult, nici mai puțin
decât 139.000 de lei, adică aproximativ 30.000 de euro. Vom vedea dacă această
campanie va fi mai de succes decât predecesoarele ei.
În 2010, Ministerul Turismului a organizat o campanie de promovare turistică,
care ar fi costat multe milioane de euro, pe care o știm cu toții datorită
simbolului grafic: o frunză. “Frunza” era
elementul definitoriu care a fost atașat logo-ului. Rezultatul? O ironizare
la nivel național, cu replici ca “cea mai scumpă frunză din lume”. Întreaga
campanie și promovare în țări străine ar fi costat în total 20 de milioane de
euro. Însă a adus această campanie banii doriți din turism? Nu chiar. În 2010,
anul lansării brandului, au vizitat România 1,3 milioane de turiști străini.
Anul următor, au fost 1,5 milioane, iar în 2012 – 1,6 milioane de turiști, o
creștere de 300.000 de persoane deci. În anii următori, frunza a mers în
paralel cu un alt brand de renume: contele Dracula, pentru care străinii
nutresc o fascinație ieșită din comun.
Dacă autoritățile nu au fost prea inspirate în campanii, România inspiră însă multe, dacă o descoperi cu adevărat. Avem într-adevăr peisaje superbe, avem clădiri și rezervații protejate de UNESCO, avem oameni calzi și mâncare de te lingi pe degete. Avem distracție ca nicăieri în Europa și o libertate extrem de atractivă pentru toți europenii. Ne mândrim cu lanțuri muntoase de o frumusețe aparte, cu sate pline de tradiții și obiceiuri de netăgăduit, cu expoziții de artă și orașe pline de viață. Nu numai locurile ne fac faimoși, ci și oamenii. Avem oameni de excepție care duc numele României cât mai departe în lume și o fac foarte bine: de la artiști talentați ca Adrian Ghenie, la sportivi de primă clasă ca Simona Halep. Avem de asemenea o grămadă de adolescenți pentru care matematica sau știința este floare la ureche și devin olimpici internaționali ce câștigă medalii peste medalii, dar avem și tineri inteligenți și modești care sunt ași într-un joc de cărți, pokerul, un sport din ce in ce mai popular la nivel mondial. Alexandru Papazian sau Vlad Darie au demonstrat și că Texas Hold’em-ul este un joc pe cât de simplu, pe atât de convingătoare și fac România mândră la toate turneele la care participă.
Avem ce promova, avem pe cine promova, întrebarea rămâne acum “cum promovăm?”. În comparație cu celelalte videoclipuri din trecut, cel lansat luna aceasta are într-adevăr șanse să crească potențialul de turism de la noi din țară. Cifrele le vom cunoaște însă de abia la sfârșitul anului.